Nattliga äventyr

Jag är typen som är på tok för rationell för att tro på hokus pokus som spåkulor, kristaller, astrologi och tarotkort. Där ingår även drömtydning. Ni vet, att vissa saker som man drömmer om ska symbolisera något annat som pågår eller ska ske i ens liv - om du t ex drömmer om julafton så ska du få ett brev och om du äter en apelsin kommer du att bli besviken på en vän (vill veta vem som suttit och haft så tråkigt att de räknat ut det här). Dock börjar jag bli starkt övertygad om att en viss dröm som jag har haft återkommande i säkert sex, sju år innebär något - även om det inte handlar om någon flummig tolkning av den. Det är inte samma dröm hela tiden, men innebörden av den är det och det är att jag försöker stänga någonting ute - ett hot. Drömmen innefattar alltid att jag försöker låsa en dörr, men att denna dörr antingen inte har ett fungerande lås eller att den går att öppna trots att den är låst. Precis som att jag inte kan fly från vad som befinner sig där bakom hur mycket jag än försöker. Så om man skippar alla hobbytolkningar som finns på diverse sidor (jag ska akta mig för skvaller, söker efter ett lyckligt liv, osv.) så verkar det ju ändå som att jag antagligen i verkliga livet känner mig hotad av något som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är. Någon som har en någorlunda rationell förklaring till det här?

Sen är jag ju en nattdrömmare av högre rang överlag. Hört talas om astral projektion eller det som i folkmun kallas för utanför-kroppen-upplevelser? Kanske ni även har hört talas om något som kallas sömnparalys? Jag kan meddela till alla som tror att astral projektion är att själen lämnar kroppen att det bara är bullshit. Astral projektion är ingenting annat än sömnparalys, dvs att hjärnan stänger av de flesta av kroppens viljestyrda muskler när man håller på att somna eller vakna. Så gör hjärnan varje natt, men ibland stängs den av för tidigt eller slås på försent så att detta tillstånd uppkommer när hjärnan fortfarande är delvis vaken och det är då det börjar hända grejer. Man får ofta hotfulla hallucinationer av att människor befinner sig runt omkring en och i mitt fall hör jag dem även ofta tala till mig - kombinera det med att kroppen inte kan röra sig pga förlamningen så blir det lite jobbigt. Börjar man drömma under sömnparalysen, så är det det som folk inbillar sig är astral projektion som uppkommer, dvs att alla kroppsliga rörelser i drömmen känns verkliga. Springer du i drömmen kommer du känna det i benen. Flyger du kan du räkna med ett värre sug i magen än vad du får av att åka bergochdalbana på Gröna Lund. Flummigt i teorin, helt naturligt i praktiken (även om det är få människor som upplever det och att det antagligen är en anledning till att det tas för att vara något extraordinärt).

Någon som vill byta sömnvanor med mig?



Henry Fuselis The Nightmare (1781).
Sägs vara en avbildning av ett utav stadierna i sömnparalys - att bli riden av nattmaran. I verkligheten innefattar det det tryck som kan uppstå över bröstkorgen och som gör att det känns som att någon håller en nedtryckt i sängen fast att man försöker kämpa emot.

Kommentarer
Postat av: ..:Sarah:..

nja.. jag sover som en stock och drömer sällan mardrömmar så jag håller mig till mitt ett tag till. PUSS fina

2011-06-06 @ 23:16:56
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0