Och människan skapade Gud

Jag har blivit typiskt svenskt uppfostrad in i kristendomen, dvs det finns inte en enda person i min familj eller släkt som faktiskt tror på någon Gud, men ändå är jag både döpt, konfirmerad och har som barn/ungdom suttit på otaliga bibelmöten och deltagit i aktiviteter i pingstkyrkan. Jag har varit med i musikaler vars syfte var att främja Guds existens och jag har stått på knä och bett - till någon som jag redan på den tiden var ytterst skeptisk till om han verkligen existerade. Men jag gjorde det för det är så det fungerar i det samhälle som jag är uppvuxen i. Ett pyttelitet samhälle som ligger så nära bibelbältet att jag kan räkna upp säkert tio olika kristna församlingar där - i en kommun bestående av 5284 människor. För mig är det ganska skrämmande fakta.

Jag ser ingen som helst logik i att tro på någon som påstås vara synonym med godhet, men som vållar mer ondska än något annat i världen. Någon som påstås vara allsmäktig, men som låter barn svälta, kvinnor våldtas och människor mördas. Det går inte ihop sig i min värld. Inte heller kan jag ta till mig att det är upp till oss själva huruvida vi ska få komma till himmel eller helvete efter döden, då vi enligt den kristna tron måste underkasta oss någon för att komma till det förstnämnda. Då är det inte vårt eget val.

Har hittat två böcker som tar upp det här med Guds icke-existens, som jag nog snart kommer klicka hem. Tycker det är enormt intressant att läsa om, speciellt efter att jag läste Richard Dawkins Illusionen om Gud, och jag tror att de allra flesta skulle må bra av att försöka resonera kring livet utan att försöka blanda in någon högre makt i det.



Beskrivning: Och människan skapade Gud vill förändra vår förståelse av religionens uppkomst. På denna fascinerande resa genom historien avslöjas ett mönster i judendomens, kristendomens och islams utveckling och en mycket jordnära grund för hur de heliga texterna växte fram. Med utgångspunkt i arkeologi, teologi, antropologi och evolutionär psykologi visar Robert Wright att religionens syfte omedvetet har varit att stärka sociala strukturer, något den kan fortsätta att göra även i globaliseringens tidsålder. Boken tecknar en bild som kanske upprör troende, men som ändå lämnar dörren öppen för en gudomlig makt av en helt ny sort. För den som läste Richard Dawkins Illusionen om Gud är denna bok en självklar fortsättning. Dawkins visade att den traditionella idén om Gud är en illusion. Wright visar hur och varför vi människor skapade Gud.



Beskrivning: De flesta människor - från religiösa fundamentalister till icke-troende forskare - är idag överens på en punkt: Vetenskapen har ingenting att säga oss om moral. Vårt motstånd mot att vetenskapligt undersöka frågor om mening och moral har blivit det vanligaste sättet att rättfärdiga gudstro, men fungerar också som ett indirekt försvar för de brutala övergrepp som idag begås mot människor i religionens namn. I Moralens landskap river Sam Harris den förmenta muren mellan fakta och mänskliga värderingar. Med nya perspektiv på uråldriga frågor om rätt och fel, gott och ont, visar han att vi redan vet tillräckligt om hjärnan och dess relation till det som sker i omvärlden för att kunna hävda att det existerar vetenskapliga svar på människolivets viktigaste frågor. Religionens intrång på värderingarnas sfär kan därmed slås tillbaka. Precis som det inte finns någon kristen fysik eller muslimsk algebra, kan det inte finnas någon kristen eller muslimsk moral.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Spännande! Ser fram emot att diskutera detta med dig över några glas vin. För alla vet ju att vi löser världens problem som bäst då!

2011-06-09 @ 11:11:22
URL: http://eeebee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0