Bergman och Disney

Bara några intensiva dagar till, så kan jag väl nästan kalla det för att jag har sommarlov. Sommarlov i mitt fall innebär dock att jag kommer att ha en uppsamlingstenta runt midsommar och att jag ska studera 15hp filmvetenskap - Ingmar Bergman och Walt Disney står på schemat. Bergman är ju onekligen skittråkig att studera, men eftersom han är vårt lands allra största filmregissör genom tiderna kommer det kännas bra i efterhand att ha studerat hans verk lite mer ingående. Som filmvetare kommer du inte undan med att inte veta allt om honom. Disney var inte ett förstahandsval för min del och barnfilm/tecknat intresserar mig inte så fruktansvärt mycket som genre, men de allra flesta av hans filmer (åtminstone de tidiga) har ganska höga halter av sensmoral i sig och det är det som gör dem intressanta att studera för mig - budskapet, inte tekniken. Är bara att hålla tummarna att det är där fokuset kommer att ligga på kursen, men jag har svårt att tro annat.

Det är faktiskt inte så tokigt att studera på sommaren. För mig finns det bara fördelar. Jag slipper stå och slava på ett jobb jag inte gillar, utan kan hänga ute i solskenet på en filt med kurslitteraturen i stället. Jag lär mig saker i stället för att göra samma sak om och om igen. Jag är fri att planera in vad jag vill göra när jag vill göra det. Sist men inte minst får jag poäng som förhoppningsvis kan leda till att min examen kan avslutas redan om sju månader i stället för tolv. Då kan jag börja leva på riktigt. Hitta ett jobb jag älskar, bo på en plats som låter mig växa i stället för att äta upp mig inifrån, inte behöva vända på varenda krona för att överleva en hel månad. Jag har längtat så länge efter det livet nu och snart är det runt hörnet. Bara hålla ut ett litet, litet tag till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0