Att ha valt rätt

Haft vår första ordentliga föreläsning i filmvetenskap i dag. Gick igenom skillnaderna mellan attraktionsestetik och berättande film. Spännande, va? Fick kolla på några småsnuttar ur ett par riktigt gamla filmer. Bland annat The wonderful wizard of Oz (1910) och Birth of a nation (1915). Den sistnämnda måste varit nått utav det mest galna jag sett. Horribel rent moraliskt, men av någon anledning har den ändå klassats som ett mästerverk tack vare sina för den tiden så välutvecklade berättartekniska metoder. Vad den i princip går ut på är ett slag mellan nord och syd, där Ku Klux Klan hyllas som hjältar när de skjuter ner de hemska, skräckinjagande svarta människorna (som för övrigt spelas av vita människor med skoputs i hela ansiktet). Presidenten på den tiden hyllade tydligen filmen. Och det visar väl att vi tack och lov har kommit lite längre i utvecklingen om människors värde, även om det finns på tok för mycket sådant kvar fortfarande. Men det är väl det som gör hela den här kursen intressant. Inte bara att sitta och se på filmer som någon form av populärkulturellt fenomen, utan för att förstå utvecklingen som har skett de senaste hundra åren och hur människans tankegång fungerar nu jämfört med då.

Kan i alla fall konstatera att jag blev mer övertygad om att jag har valt rätt i dag.
Film är faktiskt vanisinnigt roligt ska ni veta.

Kommentarer
Postat av: Emma

vad har du för planer för veckan? :)

2011-01-18 @ 19:08:58
URL: http://daghjort.blogg.se/
Postat av: Fatima

Hej!



Jag sag att du hade kommenterat i min blogg och undrade om min mamma dog over nagot som min pappa har gjort? Det stammer ej. Min mamma blev mordad av sin ex pohkvan. Vart har du hort det nagonstans? Undrar bara..

2011-01-19 @ 01:02:57
URL: http://foljfatima.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0