Att vara madonna eller hora

A man with a madonna-whore complex is a man who will sleep with and feel lust for a sexual and beautiful woman but he will never respect her as "wife" material and he will never marry her. In his eyes, she is tainted, impure, unworthy of the status of wife - yet he may possess passionate and contradictory feelings for her. He may even be in love with her but will never allow himself to be with her in any real sense. He will look for a "good girl" to marry - usually a woman who is cold sexually but, for example, is good at "wifely" domestic things: cooking, cleaning, homemaking in general, etc. A proper, pure "madonna" type woman who will bear his children.


Madonna-hora-komplexet. Ett fascinerande litet psykoanalytiskt begrepp som myntades av Freud och som i korthet kan beskrivas som att vissa män delar upp kvinnor i falsk dikotomi: älskad eller älskarinna. Vissa hävdar att det inte existerar. Jag hävdar att det gör det och jag tror att många, speciellt kvinnor, kan hålla med mig. Jag tror dessutom att de allra flesta kvinnor någon gång har upplevt att bli placerad i den ena eller andra kategorin. Förmodligen båda.

Det klassiska scenariot måste väl ändå vara detta: Man träffar en kille och allting känns bra ända till den stund då man inser att man har blivit ersatt mot någon som är ens raka motsats. Jag tror att många någon gång har ställt sig själv frågan varför han var med mig om han sedan väljer något som är så långt i från en själv. Det är en del i varför jag vill hävda att madonna-hora-komplexet existerar. För om detta sker så är det helt enkelt så att killen i fråga med största sannolikhet har funnit sin madonna och man själv står kvar som horan.

Sen är det väl viktigt att konstatera man som tjej förmodligen kan påverka till viss del i vilken kategori man som oftast faller. Tjejer som inte uppskattar bullbak, som vågar ta för sig, är lite gå-på-iga och inte agerar som de mest prudentliga har ju givetvis en tendens att falla just i hora-kategorin.

Vore intressant att veta vilken kategori ni själva tror er tillhöra.
Älskad eller älskarinna? Madonna eller hora?



Kommentarer
Postat av: Emelie

Råder ingen tvivel om saken. Jag är den ständiga horan/älskarinnan. Och det beror antagligen på att jag är som jag är, men då är frågan hur fan blir man mer pryd?! Vore ju trevligt att hitta någon som är på riktigt och där man blir något annan än en privat sexleksak.

2011-04-17 @ 10:55:33
URL: http://eeebee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0