Att finna vägen till toppen

När någon försöker motverka dig att nå dina drömmar,
minns då att det är sådana människor som får dig att sträva mot toppen.

Motgång föder framgång. Just de tre små orden är ett oerhört viktigt litet mantra för mig som jag tycker att alla fantastiska människor därute borde ta del av och själva bruka. Det är dessutom värdefullt i de allra flesta situationer vare sig man sitter i en trist sits gällande jobb, skola, relationer och livsstil överlag. Mitt mest konkreta exempel för min egen del är hur jag gick från att vara en tjej med katastrofala gymnasiebetyg som slavade på en industri under flera års tid i en mindre håla till att läsa upp betygen, flytta till en större stad och börja studera vid ett universitet. Jag minns den där tiden så väl. Hur jag visste att jag ville ha ut så mycket mer av livet, men motarbetades dels av min egen tro på mig själv men även av andra. Att sedan våga ta det lilla steget till komvux och sedan det stora steget till universitet blev mitt finger i ansiktet till både mig själv och de som såg ner på min förmåga och såhär i efterhand kan jag bara tänka: "Klart som fan jag klarade det. Jag kan klara allt jag vill åta mig om jag bara vill!". Jag är lite drygt halvvägs in i mina studier och jag tänker kämpa minst lika mycket för min karriär när det väl är dags för den som jag kämpar för mina betyg och studier i dag.

Ett annat exempel: Från att jag var 15 till att jag var 17 var jag tillsammans med en kille som misshandlade mig både psykiskt och fysiskt. Han slog och skrek åt mig bland annat för att jag inte var oskuld när vi blev tillsammans. Han höll mitt huvud under vattenytan en gång när vi var och badade för att jag sa hej till en killkompis. Han tvingade mig att ha sex med honom när jag inte ville och frågade mig alltid efteråt: "Du kände dig inte tvingad, va?". Enbart i syfte att stilla sitt eget samvete för att han visste att han hade gjort fel (om nu en sådan människa kan ha ett samvete). Jag hade konstant blåmärken på armar och ben av alla knytnäveslag. Det enda stället han inte slog mig på var   ansiktet. Knytnävar i bakhuvudet var dock inte ovanligt.
Det tog ganska lång tid för mig att plocka av skygglapparna och inse att det var honom det var fel på och inte mig, men min lärdom av det förhållandet är att jag i dag vet precis hur jag inte vill att ett förhållande ska vara. Det har gjort mig till en människa som är tillitsfull mot vem jag än träffar/är tillsammans med, för det är så jag själv vill bli behandlad. Jag har dessutom förmåga att ganska snabbt utröna om en kille har våldsamma tendenser eller ett elakt sinneslag, men framför allt vet jag med mig att kliva åt sidan fort som fan om jag märker att jag inte blir behandlad med den respekt jag förtjänar. Jag agerar inte dörrmatta åt någon helt enkelt.

Två perfekta exempel på motgång som har fött framgång.
Och trots att det inte har varit roligt att befinna sig i någon utav situationerna, så skulle jag inte vilja göra dem ogjorda. De har skapat mig till den starka individ jag är i dag och att vara stark innebär inte att du aldrig någonsin faller, bara att du har styrka nog att ta dig upp när du väl gör det.

Så om någon är svag nog i sinnet att trycka ner dig, låt dem då visa dig vägen till toppen där du regerar.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Bra skrivet babe! och du är en sån stark person så det nästan överspeglar din "trevliga personlighet" ;) Näe då skämt åside Du kan komma hur långt du vill, och det vet jag även att du kommer göra.

You rock girl!!

2011-03-03 @ 09:43:41
URL: http://eeebee.blogg.se/
Postat av: [lisabjernhagen]

sv: Tror du det? Jag hänger med, men det låter som ett väldigt konstigt sätt... Då är det väl 100 gånger bättre att gå in en klänning där står inmärkt 'BÄR INTE DÖDA DJUR' eller något. Det startas ju debatt men det är ju inte till hennes fördel, om hon nu tänkte så.

2011-03-06 @ 19:33:00
URL: http://lisabjernhagen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0