Att dela med sig

Hej där mitt i natten!
Ovanligt att jag är uppe och nattsuddar, eller hur? Natten är ju som sagt min egna lilla tänkartid. Jag älskar känslan som mörkret ger när det omsluter en och att få tända levande ljus, dra i gång en favoritlista på Spotify och bara sitta och småfilosofera. Att regnet har smattrat mot rutorna hela kvällen (är våren på väg?) har bara ökat på den där sköna och mysiga känslan. Jag försöker verkligen njuta av sådana här lugna stunder. När tankarna får flöda fritt, men att insidan samtidigt är fri från ångest. För ångest är något som har varit en del av min vardag sedan jag var en väldigt liten flicka och jag lider med alla er som, precis som jag, får acceptera det som en del av er själva. Som en liten pusselbit av er personlighet. Jag hade under så många år så svårt att förstå och ta till mig att just jag skulle drabbas av ett sådant inre. Varför just jag skulle få en så svart och trasig själ. För mig var det fullkomligt obegripligt tills den dag jag insåg att de människor som lever helt bekymmersfria liv är väldigt få. Obefintliga till och med. Alla har vi våra bekymmer och inre våndor och det oavsett hur perfekta våra liv kan tyckas vara utanpå.
Numera inser jag att jag aldrig kommer att bli den där ständigt glada tjejen utan problem vilande på mina axlar, för det är inte så det mänskliga livet fungerar. Istället har jag börjat fokusera på att ha bekymmers- och ångestfria episoder och stunder i mitt liv. Jag tänker t ex på när jag gick rätt in i väggen 2008 och var tvungen att hoppa av mina universitetstudier redan efter två månader (läste då samma program som jag läser idag) och påbörja nio månader i terapi. Jag kan i det fallet välja mellan att vara bitter över att jag har ett år längre kvar av mina studier i dag eller så kan jag uppskatta allt det som de nio månaderna i terapi gav mig. Det var en kamp för mig att så öppenhjärtligt dela med mig av det som fanns inombords till den mannen som satt framför mig i stolen, men hans förmåga till att lyssna och dela med sig av hans bästa råd har gett mig så mycket de senaste åren. Han fick mig att gå från att vara ständigt gråtande, hysterisk och paranoid till att känna ett lugn inombords som jag inte hade känt under en lång tid då. Han fick mig att inse vart mina största brister låg utan att svamla i medicinska termer och utan att erbjuda mig lyckopiller. Han såg mig för den jag var och talade om för mig vad som var fel och gav mig mod och styrka att försöka rätta till det. Jag har på många sätt haft en jättefin tillvaro efter det. Jag fick orken att kunna se mig själv i spegeln och inse att även om jag har dåliga dagar så är jag faktiskt fin och bra som jag är. Att jag är en lika värdefull människa som vem som helst som vandrar på denna jord. Och mitt stora fokus i dag är inte att alltid må perfekt utan att, som sagt, ha bättre episoder i mitt liv. För mig är det en naturlig del av livet att ha stunder då livet är mindre bra. Men vet ni vad? När det inträffar så ser jag också till att resa mig upp från dem oavsett om det handlar om att bara orka ta sig ur sängen en morgon eller att återigen söka terapi.

Alla människor förtjänar att må sitt allra, allra bästa så därför tänkte jag dela med mig av de saker som får mig att stundvis må lite bättre när saker och ting känns jobbiga.
  • Gör det som du tycker är roligt. Om det sedan handlar om att kolla på en film, läsa en bok, lyssna på din favoritmusik, pyssla eller träna så spelar det ingen roll. Se dina hobbies som en form av terapi som kan skingra tankarna för en stund. Även om du har det stressigt med andra saker just där och då, så unna dig själv ändå en stund, om så bara en halvtimme, åt något som du älskar.
  • Skäm bort dig själv. Mår man bra på utsidan brukar man må åtminstone lite bättre på insidan. Unna dig en lång dusch eller ett varmt bad. Peela, skrubba och smörj in kroppen. Gör håret fint. Sminka dig extra fint en vardag. Bara ta hand om utsidan på samma sätt som du vill vårda insidan. Det gör under.
  • Ha goda relationer. Jag har varit en jävla strulputte genom åren och sårat både familj och vänner genom att agera på ett sätt som inte är okej. I dag vårdar jag mina relationer på ett helt annat sätt. Jag är nog inte typen som skanderar att jag älskar allt och alla i min omgivning, men jag är relativt övertygad om, och hoppas, att min familj och mina vänner ser mig ur en annan synvinkel i dag och att de alla vet att jag finns där för dem när jag behövs.
  • Somna aldrig osams. Det värsta jag vet är att vara osams med människor som jag håller av. Speciellt om det kommer till den punkten då man slutar prata med varandra helt och hållet. Se därför till att aldrig ha något otalt med någon.
  • Ta tag i saker som stressar dig. När jag mår som sämst har jag en tendens att skjuta på saker. Till slut står jag där med en enda hög av uppdrag som jag borde ha tagit tag i för längesen och som stressar sönder mig totalt. Vid de tillfällena brukar jag alltid göra en lista och sen ge mig själv några dagar att pricka av den. Jag garanterar er att känslan av tillfredsställelse när allt är klart är vansinnigt skön.
  • Våga vara dig själv. Under många år gick jag omkring med tanken att jag inte dög som jag är. Jag har alltid varit ganska impulsiv, spontan och sagt vad jag tyckt och tänkt och även om det finns människor som reagerar negativt på det så har jag på sistone insett att merparten av mina vänner faktiskt uppskattar det. Att de faktiskt gillar att jag inte är en typisk tjej som rättar mig efter normerna, utan att jag vågar vara mig själv och ha självdistans. Jag har helt enkelt slutat skämmas för den jag är och det har gjort enormt mycket för mitt självförtroende.
  • Våga göra det där du aldrig gjort. Det spelar ingen roll om det handlar om att byta frisyr eller byta karriär. Om du känner att du vill göra ett byte av något i ditt liv och anser att det är en förbättring så ska du göra det. När jag satt hos frisören för ett tag sedan och valde att klippa av mitt midjelånga hår till en frisyr med halva huvudet rakat, så var jag jätterädd. Men vet ni vad? Förutom en enda person så har jag bara fått positiva kommentarer till det hela och det gör mig så här i efterhand jätteglad att jag vågade göra den förändringen.
  • Rensa ur. För mig går materiell utrensning och mitt välmående hand i hand. När jag vill göra förändringar i mitt liv rensar jag alltid ut allt materiellt i mitt liv som påminner mig om dåliga episoder. När jag kastar det, kastar jag det förflutna.
  • Se bara framåt, inte bakåt. Lättare sagt än gjort, men för mig har det varit oerhört värdefullt att våga plocka av mig den där ryggsäcken med skit från förr, ta på mig en ny och fylla den med underbara stunder i stället. Det förflutna kan vi aldrig ändra på hur mycket vi än vill.
  • Låt inte negativa kommentarer nå dig. Det är väldigt lätt att ta till sig av kritik om man mår dåligt, men kom ihåg att folk som slänger ur sig negativa kommentarer ofta mår dåligt själva. Så i stället för att bemöta sådant med hat, ge dem som trycker ner dig all kärlek du kan.
Det har tagit mig hundra år att skriva det här inlägget, men om så bara en enda person kan finna styrka i det jag har skrivit så var det värt det. Jag anser att alla människor förtjänar att må så bra som de bara kan oavsett livssituation. Alla är vi lika mycket värda och lika vackra. Vi är alla underbara original som förtjänar det allra bästa. Glöm aldrig det!

Kommentarer
Postat av: [lisabjernhagen]

sv: Jag kan det där om självkänsla. Ska man tänka i sådana strikta banor kommer man ju aldrig få yttra sina åsikter då alltså? Jag har ingen brist på självkänslan, tro det eller ej. Och inlägget speglar ju dock bara verkligheten, och jag tror att man får tycka illa om människors olika val trots att man har det bra själv.

2011-03-11 @ 19:21:21
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: [lisabjernhagen]

sv: Förstår din poäng halvt, men kan inte hålla med dig. Jag dömer ingen specifik person, jag dömer överlaget big brother-tjejer som faktiskt vill bli bedömda precis så som jag bedömer. Skulle säga att det var personangrepp om jag nämnde ett namn, men jag imiterade ett tjejideal som tyvärr många vill ta över. Jag tycker inte det är fel att säga som det är. Det är ju bara att kolla på kissie eller vem som helst, många eftertraktar den blåsta rollen. Allt för att få uppmärksamhet. Så jag hänger med, men kan inte hålla med fullt ut. Att du jämför med diss-videon tycker jag är väldigt tråkigt att du tycker är samma sak.

2011-03-12 @ 00:21:30
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: [lisabjernhagen]

sv: I vissa fall kanske, men folk klarar sig lika bra ifrån hårda uppväxter utan att använda sig av knark. Dessutom talar jag ju i första hand om kändisar, och det är ju inte så att hälften av kändisarna haft det dåligt hemma, och hälften knarkar ändå. Jag tror det handlar om grupptryck och att haka på något coolt och spännande. Det finns inga ursäkter till att börja knarka, tyvärr. Inte ens om man haft det dåligt innan.

2011-03-13 @ 01:06:43
URL: http://lisabjernhagen.com
Postat av: Winter

Det här inlägget kommer jag spara och läsa när jag känner mig nere.

2011-03-13 @ 01:43:59
URL: http://sannnafalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0