Antichrist (2009)

Jag har nog aldrig tidigare sett en film som på samma sätt som denna mentalt har knullat sönder hela mitt huvud. Föreställ er den sjukaste och mest okontrollerbara dröm ni kan tänka er och ni börjar eventuellt att komma i närheten av von Triers tvistade värld. Vi pratar om extremt närgångna sexscener, stympade könsdelar, talande rävar, döda djurfoster och överlag en värld som känns hämtad ur en LSD-tripp. Samtidigt vilar det en enorm sorg över alltihop. Jag vill ge en liten spoiler alert, så om du ännu inte har sett filmen men planerar att göra det någon gång i framtiden så borde du sluta läsa nu. Det här är nämligen en film som rent visuellt ger dig tusenfalt, åtmnstone om du är en filmälskare av högre rang och går i gång på annat än svenska deckare, men som lämnar lika många frågetecken. För vad är det egentligen von Trier försöker säga med Antichrist? Försöker han säga något överhuvudtaget eller är det bara en sjuk hjärnas lek med så mycket visuella perversiteter som möjligt? De kapitel som filmen är uppdelad i är alla indelade i olika stadier av sorgearbete, men ändå vilar den stora delen av berättelsen på kvinnans samröre med ondskan. Att kvinnan av naturen har ett nära förhållande med ondskan och djävulen - tänk Eva och ormen i paradiset (att platsen där mannen och kvinnan i filmen kallas för Eden klargör detta ännu tydligare). Det är precis som att kvinnan i filmen ger in för denna naturliga ondska när hon förlorar sin enda länk till den mänskliga världen, sin lille son, och gör denna brytning ännu tydligare genom att könsstympa sig själv genom att klippa av sin klitoris med en sax (nej, jag skojar inte och det gör fortfarande ont i mig av bara tanken), vilket de flesta vet är en outvecklad penis.

Så försöker von Trier hävda att alla kvinnor av naturen är onda? Jag vet ärligt talat inte, men det här är definitivt en film som sätter sig på hjärnan och som jag med all säkerhet kommer att gå och fundera på i flera dagar. Kanske jag återkommer om jag börjar förstå den lite bättre.


Kommentarer
Postat av: ..:Sarah:..

undra om jag ska se, eller inte se denna ?

2011-06-01 @ 21:14:36
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0