Att söka efter lyckan

"Ju lyckligare människor kan bli, desto olyckligare blir de."

Paulo Coelho / Veronika bestämmer sig för att dö



Lyckan är så diffus. Så svår att gripa tag i.
Skulle någon fråga mig i dag om jag är lycklig så skulle mitt svar bli nej. Faktum är att jag nog skulle svara att jag aldrig någonsin har varit lycklig. Att jag är osäker på om jag någonsin kommer känna att livet är så där översvallande härligt. Jag har inte den läggningen. Jag fungerar inte på det sättet. Eller så är det helt enkelt så att synen på lycka i dag är något helt annat än vad det var förr.

Det Paulo Coelho skriver är fruktansvärt sant. Numera har vi alla förutsättningar att skaffa oss lycka i den allra ytligaste form. Vi kan köpa oss ett nytt utseende. Låta kniven ändra det som inte passar de rådande skönhetsidealen (jag har själv gjort det). Vi kan pressa våra kroppar på grymmet tills de når den fulländelse vi är ute efter. De allra flesta har möjligheterna till att skaffa sig den utbildning de helst önskar eller åtminstone skaffa sig en utbildningen som kommer ge bra mycket mer klirr i kassan i framtiden än ett jobb på en industri någonsin kommer ge. Och vi kan vältra oss i statusprylar och märkeskläder. Men allt det egentligen gör är att det för en kort stund fyller ett annars så ekande tomrum inom oss.

Jag vet med mig själv att jag kan känna stor glädje i korta stunder. Jag kan känna tacksamhet över händelser, minnen och framför allt över de människor jag omger mig med. Men lyckan är fortfarande svårfångad. För mig är den den absoluta tillfredsställelsen i livet. När man känner att man inte behöver sträva efter så mycket mer utan kan luta sig tillbaka och känna att man är nöjd med det man har. Men hur man finner den har jag ingen aning om.



Kommentarer
Postat av: Anonym

fyfan vad omgonen.. haha

2011-01-23 @ 13:34:02
URL: http://vindaa.blogg.se/
Postat av: vinda

kolla vad du har kommenterat, det var längesen men ändå så jävla omoget.. HAHAHAH:



http://bloggblogg.blogg.se/2009/january/inlagg-600-och-slutet-pa-sagan-om-the-beebeeb.html#comment

2011-01-23 @ 16:34:18
URL: http://vindaa.blogg.se/
Postat av: Caroline

Kan meddela dig att det där inte kommer från mig. Jag har haft problem med att någon använder min bloggadress till att kommentera andras bloggar i flera år. Vill du så kan du ju alltid kolla upp IP-nummer.

2011-01-23 @ 16:41:26
URL: http://carro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0