Att vara ateist

Folk har en tendens att bli både förfärade och se chockerade ut när jag berättar att jag är ateist. Att jag inte har någon som helst tilltro till någon högre makt uppe bland molnen och att varken giftermål inför Gud och hans heliga andar eller att rena mina kommande barn från arvssynden genom att stänka vatten på dem är något som intresserar mig nämnvärt.

Men det är ju tradition?!

Ja, men det är även tradition för muslimska kvinnor att bära slöja och det anses inte vara kosher för judar att äta fläskkött, men så länge jag inte anser mig tillhöra de religiösa förbunden behöver jag inte följa deras traditioner och det är precis samma sak med kristendomen.

Dock tror jag att det är så att alla vi som verkligen har vågat kliva bort från agnosticismens trygga lilla vrå gör det med en hel del kunskap och erfarenhet i ryggsäcken. För mig blev ateismen min fasta hållpunkt efter flera år av livskriser och destruktivt leverne där jag blev lämnad för mig själv av den allsmäktige och välvillige Gud som alla talade om. Jag har konkret vid flera tillfällen gråtande bett Honom om hjälp och lovat att lämna allt som var av ondo i mitt liv om Han bara hjälpte mig, men den hjälpen kom aldrig. Den enda person som har hjälpt mig är jag själv, för jag är och förblir den person med mest makt och kontroll över min egna situation.

Sen är det en otroligt snedvriden idé om att moral och sunt förnuft skulle ha något som helst samröre med det kristna tänkandet. Kristendomen gör dig inte till en moraliskt bättre människa. En människa med ett bra mycket mer åtsnört leverne där vardagen går ut på att strypa sina högst normala drifter och lustar, absolut. Men vad kan vara mer godhjärtat än att bry sig om och visa kärlek till sina medmänniskor utan att ha en Gud som säger att du måste agera så för att komma till himlen? Det är väl osjälviskt om något?

Slutligen tycker jag att alla ska läsa och reflektera över nedanstående:

1. Om Gud existerar, så är Gud allsmäktig, allvetande och välvillig mot alla.
2. Om Gud är allsmäktig, så har Gud makten att eliminera all ondska.
3. Om Gud är allvetande, så är Gud medveten om att ondska existerar.
4. Om Gud är välvillig mot alla, så eliminerar Gud all ondska.
5. Alltså, om Gud existerar, så skulle ingen ondska existera.

Ren vetenskap.


Kommentarer
Postat av: joannatastic!

Sen kan man ju alltid tänka på också att det är just religionen som skapar mest krig i världen...

2010-12-28 @ 12:35:33
URL: http://joannatastic.se
Postat av: ..:Sarah:..

BRA !!

2011-01-03 @ 19:25:08
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0